Friday, July 22, 2011

MANUSIA !!!!!!

Assalamualaikum kawan2 ???
sihat semua ???
harapnya anda semua di bawah lindungan rahmat kasih sayang NYA...amin...

MANUSIA...
kita adalah manusia yg diciptakan untuk menjadi khalifah di muka bumi ini...
tugas kita adalah untuk memakmurkan bumi ini dengan kebaikan...
kita dikurniakan akal fikiran untuk mampu memikirkan mana yg baik dan mana yg buruk...
betul kan ???

jadi ini pemerhatian aku terhadap beberapa manusia......

BERUBAH SEKELIP MATA ???

pelik kan ???
pelik tak kalau orang yg kita tak jumpa baru seminggu da berubah sampai kita langsung da tak kenal dia ???
sedangkan baru je minggu lepas kita jumpa dia...kita borak2 ngan dia...
alih2 da berubah...
sampai kita tertanya2,nie ke orang yg aku kenal dulu ??? 
sampai kita da tak kenal siapa dia...

betul la kata pepatah,

sekali air bah,
pantai pun berubah,
ini kan pula manusia...

mungkin dalam masa seminggu tu dia ada terhantuk ke ???
sampaikan personaliti dia berubah sampai macam tu sekali...
mungkin dia ada kembar seiras yg aku tak pernah tau...
mungkin dia adalah seorang perisik yg tengah menyamar ke ???
hahaha...
nie semua hanya imaginasi aku yg tak mungkin terjadi pada beliau...
(maybe yg terhantuk tu ada kebarangkaliannya...)
hahaha...
mengarut je...

entah la...biarlah beliau dengan dunia beliau...
aku malas nak peningkan kepala...

CEMBURU BUTA ???

cemburu tu tandanya sayang...
tapi kalau da melebih,sayang tu akan melayang...
betul tak ???
nie terjadi pada diriku sendiri...
takkan la aku nak online pun tak boleh ???
aku nak IM pun tak leh ???
abes tu kau nak suruh aku wat pe ???
duduk rumah??? berkurung ??? jadi kera sumbang ???

takkan la aku IM dengan kawan2 aku pun aku nak cemburu ???
kalau camtu,baik aku tak payah ada FB...BLOG pun tak payah...
tu ke yg kau nak ???

bila aku cakap camnie,kau terus off fon...
(semua lelaki camnie ke ??? )
kau sendiri cakap,dalam perhubungan kena ada percaya...
tapi kenapa kau tak boleh nak percaya aku ???
takkan nak jadi macam filem P.RAMLEE dulu..."OPERATE lah dada,X-RAY lah hati "
perlu ke jadi begitu ???
perlu ke aku operate dada aku n X-ray hati aku semata2 nak suruh kau percaya kat aku ???
come on la...

kau off fon kan ??? ok...
aku takkan minta maaf atas perkara yg aku cakap...
aku cuma minta maaf pada cara aku menyampaikannya sahaja...

KAWAN YG MEMBERI NASIHAT ???

memang kawan yg baik jika kita selalu nasihat menasihati sesama kita...
tapi kalau nak nasihat pun,pastikan anda tidak melakukan perkara yg anada nasihatkan...
ini terjadi pada rakan ku...

kau memberi nasihat supaya dia tak melakukan silap yg sama lagi...tapi kenapa aku tengok,kau pun masih melakukan silap itu juga ???
macamna orang nak dengar nasihat kau kalau camnie ???
aku paham niat kau baik tapi kau pun kena gak cerminkan diri kau tu juga...
kadang2 kita tak nampak salah kita...betul tak ???

lagi satu,

nie terjadi pada aku...
perlu ke kau tegur aku di tempat public ???
bukan ke teguran atau nasihat tu perlu diberi dalam cara yg baik ???
kalau kau tegur aku tapi dalam masa yg sama kau memalukan aku,mmg aku tak nak dengar la ...
mmg pasnie aku jumpa kau,aku tutup telinga je la...
masuk kiri,keluar kanan...
kau nak aku wat camtu ke ???
niat kau baik tapi cara kau salah...
kau da jatuhkan air muka aku...
dan hati aku sangat sakit...
terima kasih banyak2...
nak bagi nasihat tu biarlah beradab.....


KAWAN MAKAN KAWAN ???

hahaha...nie mmg banyak aku nampak dan aku terkena...
manusia jenis nie la yg paling aku tak suka...
depan kita cakap baik je...
belakang kita,abes sume benda buruk g cter...
perlu ke kau bersikap demikian ???
kau buat baik dengan aku...pastu kau tikam belakang aku...
sakit sangat...aku ingat kau kawan...rupanya kau GUNTING DALAM LIPATAN...

kawan macam nie sangat bahaya...
pasnie aku mmg hati-hati memilih kawan...
manusia macam nie banyak kat sekeliling kita...
ia umpama MUSUH DALAM SELIMUT...
umpama API DALAM SEKAM...
umpama DURI DALAM DAGING...

macam2 corak dan warna manusia yg ada dalam hidup kita nie...
tak semestinya manusia yg baik itu baik dan manusia yg jahat itu jahat...
tak semua yg bertudung itu baik,dan tak semestinya yg free hair itu jahat...
jangan kita hakimi orang berdasarkan luarannya sahaja...
DON'T JUDGE A BOOK BY ITS COVER....
kadang2,rupa itu memperdaya...

moga kita semua berhati2 memilih kawan...
dan moga otak kita lebih terbuka dan moga kita semua menjadi manusia yg lebih baik lagi...
tak pernah terlambat untuk berubah...(kata2 nie untuk aku juga)...

assalamualaikum...
jaga diri anda semua...

No comments:

Post a Comment